din dag

        DATUM: 2009-09-04 TID: 23:29:57

4:e september 2007.

Jag sitter i min lägenhet i Mooloolaba, Australien. Jag och min pojkvän är på balkongen och kollar efter delfiner som man ibland kan se hoppa i vågorna i havet. Det höll oss ibland sysselsatta i timmar. Den här dagen var det väntat att syrran ska beräknas att föda. Mamma hade lovat att ringa mig om det var dags. Och strax bakom mig hör jag ringsignalen. Jag skuttar in i lägenheten och svarar.
-"Nu är hon öppen 8 centimeter, nu går det undan", säger mamma och låter lite lätt stressad.
-"Öööh okej, svarar jag. "Vad betyder det är det dags att föda då eller?"
-"jag ringer dig igen om några timmar, försök att hålla dig lugn nu!" säger hon och sen lägger vi på.
Jag hoppar upp och ner och förklarar glatt för min pojkvän att min systers vagina äntligen har öppnat upp sig. Hjälp! Vad spännande, jag ska bli MOSTER!
Jag och min kille tvingades sysselsätta oss i några timmar tills det återigen ringde i mobilen. En liten pojke har då kommit till världen, både mamma och barn mår bra.
Jag rusar till ett internet café och går in på akademiska.se och sen in på "webbisar". Där hittar jag en bild på en liten underbar knodd. Skriver ut bilden och jag pussar på den och älskar honom redan så jag håller på att spricka. Killen har köpt en flaska vin som vi glatt delar på nere på stranden för att fira min systers son.


Några veckor senare så överasskar jag syrran när jag en kväll oväntat knackar på dörren till deras hem i Lillkyrka. Sofie öppnar med ett chockat ansikte när hon ser vem som kommit från andra sidan jorden, i famnen håller hon en liten sovande krabat. Vi kramas och sen får jag hålla i den som skulle komma att bli min största kärlek. Hans lilla kropp tätt emot min. Jag minns den känslan. Jag sjöng tyst för att inte väcka..



4:e september 2009

Hur ska det gå att vara glad? Hur firar man ett liv som är över? Du skulle ha fyllt 2 år. 
En stor kille. Skulle du ha sprungit runt och lekt? Kanske haft ett litet kalas? Skulle jag ha fått jaga dig för att försöka sno åt mig en puss? Skulle du sen ha blivit arg och muttrat "dum dum osse" om jag lyckats få mig en puss? 

En mamma och en pappa måste idag vakna ensamma, utan sin son. 
De får åka till en grav där en Spöket Laban sten sträcker armarna efter dem. Sjunga för dig på Din dag, och bara be och hoppas på att du hör.




17 K o m m e n t a r e r
KATEGORI: Allmänt
Permalink



Kommentarer
Postat av: Veronika

Livet kan vara så orättvist och grymt.

Mina tankar har idag gått till Er alla, Victors nära och kära som han älskade mest av allt.

Jag är en av alla de medmänniskor som följer er och jag har svårt att finna ord för det som ni går igenom.

Victor har satt sina fotspår i mångas hjärtan, många som bara har följt er i bloggarna, läst om er i tidningar och sett på sjukhuset. I mitt hjärta har han satt sina fotspår som ingen kommer att kunna sudda ut.

Många kramar



2009-09-05 @ 00:06:04
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Instämmer helt och hållet med det som Veronika skrivit. Många tankar till Er alla idag. Livet är verkligen grymt & orättvist.

Många kramar

2009-09-05 @ 07:28:41
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Jag tänker på Er varje dag, men det var IGÅR (och inte idag,som jag skrev i min tidigare kommentar) på Victors 2-årsdag som jag tänkte extra mycket på Er alla Ni som fick "fira" hans födelsedag utan huvudpersonen himself. MASSOR AV KRAMAR & VARMA TANKAR

2009-09-05 @ 08:01:01
Postat av: Kajsa- 2 barns mamma

Usch! =(



Orättvist... Tårar..



Styrkekramar och alla mina tankar till er alla!



Lilla fina Victor

2009-09-05 @ 08:38:12
URL: http://kaaisaaa.blogg.se/public
Postat av: Annika

Ja, hur firar man ett liv som är över? Dina ord träffar rakt i hjärtat och jag börjar gråta. Tänkte så mycket på er i går och tände ljus i vårt kyrkans hus. Som jag skrev på Victors blogg brann hans ljus längst av de tre ljus jag tände.

Bilden på dig och Victor när han ligger i sjuksängen är så hjärtskärande.

Ta hand om er.

2009-09-05 @ 10:17:57
Postat av: En medmänniska

Blir gråtfärdig av bilderna på Victor och dig.

Tände ljus för Victor igår och tänkte sååå på honom och er alla.



Er Älskade käraste lilla Victor!



VARFÖR???



Styrka och kramar från mig med till er alla

2009-09-05 @ 18:46:42
Postat av: Tessan

Tårarna bara rinner när jag läser ditt inlägg. Bilderna på dig och Victor är så fina så det skär i hjärtat. Lilla fina Victor - varför?



Stor kram,

Tessan, mamma till Ida och Tim



2009-09-05 @ 21:45:28
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: En medmänniska

Kan inte låta bli att titta på bilderna igen, gråtfärdig....Varför Varför???



Tänker så på er.

2009-09-05 @ 22:19:39
Postat av: Malin

Det är så fel att han inte får vara med er och att ni inte fick fira hans dag med honom, alla hans dagar. Jag bara gråter när jag ser allt fint ni gjorde i går och alltid gör.Tycker ni är fantastiska.



Jättefina bilder på dig och Victor!



Jag och Tessan var vid Victors plats förra lördagen, det är så otroligt fint där....så fyllt med kärlek.

Tänker på Victor varje dag och bara önskar att allt vore annorlunda...



Kramar

Malin

2009-09-05 @ 23:45:51
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Annika

Tittar in här igen och kan inte annat än gråta lite när jag ser Victors trötta blick på bilden från sjuksängen. Lilla, lilla vännen. Vad tänkte han? Vad kände han? Förstod han?

2009-09-08 @ 09:43:30
Postat av: Tessan

Jag går också in här igen och tittar på de fina bilderna, med samma tankar som Annika. Visste han? Lilla lilla hjärtat...



Kram,

Tessan, mamma till Ida och Tim

2009-09-08 @ 21:59:50
URL: http://tessanova.blogg.se/
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Även jag tittar igen och undrar samma sak. Lilla fina Victor - den största kämpen!



Kram

2009-09-09 @ 13:06:49
Postat av: Jessica/mamma till 2

Följer din systers blogg och så hamnade jag här.



Oerhört jobbigt att läsa, tårarna bara rinner och det gör så ont i mig... Det är så orättvist och hemskt!!

Har eran fina prins Victor och hela familjen i mina tankar varje dag sedan jag läste om honom i aftonbladet och när han var med på sjukhuset.



Önskar av hela mitt hjärta att han fanns hos er, lilla prinsen.

Bilden på dig och Victor är så fin, det gör ont i hela mig och jag bara gråter...

Eran Victor finns för evigt i mitt hjärta, glömmer honom aldrig.

Alla mina tankar gick till Victor och er på hans 2 årsdag, vad fint ni gjorde för honom.

Kram

Jessica



2009-09-09 @ 22:29:33
Postat av: Mathilda

Man slutar aldrig att känna sorgen inomsig, när man läser era inläg och tittar på alla era fina bilder på er prins, och hans öde..



Jag blir lika gråtfärdig varje gång, tycker det är så orättist. Varför ska en sån underbar pojke få skapas, för att han sedan ska tas ifrån från dom som älskar honom så högt ? Så orättvist, jag blir så arg.. Vill bara skrika!!



Tanken på att något sådant som hänt er, likaväl skulle kunna hänt mig och min son, gör mig iskall.. Hela kroppen blir stel! Vet inte vad jag hade gjort, jag hade väll förmodligen dött jag ochså..



Fina fina lilla Viktor, du är aälskad av många !!

2009-09-12 @ 14:25:27
URL: http://mathildav.blogg.se/
Postat av: Jenny i Skåne (mamma till tre)

Åh så fina bilder på dig och Victor. Undrar precis som Annika och en medmänniska ovan: Hur mycket fförstod han. Lilla vännen!

2009-09-13 @ 18:18:58
Postat av: En medmänniska

Ljusen lyser här nere i Skåne för er Älskade Victor!

Tänker på er alla.



Styrkekramar Malin

2009-09-14 @ 09:04:40
Postat av: hanna

gud josse. sitter här och finner absolut inga ord, ögonen tåras :( kan inte ens föreställa mig känslan.. ska tända ett ljus för er älskade och saknade victor på hans två-års dag, sen ska ja tända ytterliggare ett ljus för alla andra barn och familjer där ute som har drabbats av denna hemska sjukdom. <3

2009-10-27 @ 21:45:10
URL: http://www.metrobloggen.se/ahlbergtesch

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback