Amsterdam

        DATUM: 2009-07-09 TID: 20:00:31

Klockan är 06.30 och vi sitter äntligen på planet som strax ska avgå från Arlanda flygplats, destination Amsterdam. Jag och D tittar på varandra och tänker förmodligen på samma sak, undrar om vi får någon mat på planet? Båda har varit uppe sedan 02.30 och har bara fått några timmars sömn var, vi är utmattade och utsvultna. En stund efter att planet har lyft så kännar jag en doft av kaffe, det vattnas i munnen och D har varit och tagit reda på om vi får något i magen. När matvagnarna börjar rulla så serveras vi hett kaffe med två smörgåsar som vi snabbt slänger i oss.
Flygresan går rätt fort men tyvärr så blir det ingen sömn för oss, ingen av oss vågar somna ifall att vi skulle få kakor till efterrätt, vilket vi aldrig i livet skulle vilja missa.


Vi kommer fram till Amsterdam flygplats Shiphol vid 9 tiden. Vi sätter oss på ett tåg som ska gå in mot staden och sen är vi där. Hjälp! D tittar på mig, herrgud hur ska vi korsa vägarna u tan att bli påkörda? Cyklar, cykeltaxi, cykelseightseeng, cyklande turister, cyklande holländare, överallt!
Vi får på måfå kasta oss ut i gatan och försöka undvika de hysteriskt plingande cyklarna medans vi svettigt lyckas ta oss över gatorna fram till vårat hostel, The Bulldog (ligger precis vid kanalen vid redlight d). Vi konstanterar fort att det ser trevligt ut, mysig restaurang och shysst coffeeshop. Den trevliga receptionisten ger oss det trevliga beskedet att vi inte får checka in tills den trevliga tiden 15.30, så vi har inte så mycket mer val än att slänga av oss våra trevliga ryggsäckarna i ett rum och bege oss ut på stan.


D ser ut som hon är i chock där vi promenerar fram längs rökiga gator, lustiga typer och roliga coffeeshops längs Red light District. Jag kan självklart inte sluta skratta utan vill mer än gärna gå in i alla roliga affärer och prata med de flesta jag möter. Efter ett tag börjar D vänja sig vid det sjuka Amsterdam och vi börjar bege oss tillbaka till vårt hostel. Vi tar en kaffe på vårt coffeshop brevid kanalen då D plötsligt tar tag i min hand och väser åt mig: "this is nuts! That old man in that window is about to start a sexshow, i cant handle this, its too much for me, i want to go away, i dont want to be in Amsterdam". Jag skrattar så mycket tills jag nästan kissar på mig då jag förstår att denna man som precis ska ge vår gata en "sexshow" inte ALLS ska klä av sig naken, han kör bara lite yoga i kallingarna med öppet fönster.
Tillslut får vi checka in och gå upp på rummet. Vi delar ett 8-bädds rum med fem andra killar. En finsk, en argentinare, en sydafrikanare och två greker/New York-bor. Vi kommer allihopa vädligt bra överänns och rummet och resten av hostelet är över förväntan. Första kvällen så skriver vi upp oss på en såkallad "Clubcrawl", det går ut på att möta upp andra vandrarhem och hostels för att sedan ge sig ut på en klubbrunda med gratis shots tills sent in på natten.
Både jag och D hade det jätte kul båda två och vi lärde känna extremt mycket underbara människor från hela världen.


Följande dagar så hängde vi mycket med folk från Bulldog, speciellt så fattade vi tycke för våra två "GNB", grekiska-newyorkbor. De var trevliga, kunde uppföra sig och var redo för de värsta äventyren vi kunde komma på. Perfekt!
Vi åkte till Heineken Brewery på ölprovning, lärde oss att koka öl och massa andra superintressanta saker, jag ville personligen hellre se Anne Franks museum men ICKE. Varken D eller grabbarna hade knappt hört talas om någon Anne Frank, som allt de visste något om var att flickan tydligen gömde sig någonstans för länge sedan, suck..

Sista kvällen i Amsterdam gick vi till en argentinsk steakhouse. Vi beställde in ett mycket fint vitt vin till våra rökta tiger-räkor och goda mozzarellabasilikatomat-sallad och till huvudrätt drack vi ett underbart rött vin till varsin stor stek, grillade grönsaker, marinerade champinjoner och grillad majskolv.
Till efterrätt så drack killarna konjak medans vi tjejer åt en riktig choklad-efterätt, chokladmousse, chokladglass och chokladkaka. Det var dyrt men värt det, jag har lovat mig själv att försöka snåla mkt med mat och annat så att jag åtminstone EN gång i veckan kommer få en lyxig måltid i mig. Det är det värt!

 

Denna resas mest sagda mening är: "thats funny", "he´s funny", "this is funny" och "funny, very funny".





Några dagar i Amsterdam har verkligen inte varit helt fel, men att resa hit en gång per år räcker nog mer än väl tror jag.
För lite sömn, för lite tankar, för mycket av det andra goda.



Nästa destination: London.

          
1 K o m m e n t a r e r
KATEGORI: Allmänt
Permalink



Kommentarer
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Fina kort, verkar vara en bra semester. Kul att läsa!

2009-07-11 @ 09:24:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback