Tänk till.

        DATUM: 2009-04-28 TID: 12:18:49


Jag blir så trött på att få höra om allt detta tjat om vikt, kärlek, baksmälla, tidiga mornar och kluvna hår-toppar. Förstår ni inte att livet är mer än bara gnäll om telefonräkningen, era barns rinnande näsor och hur dåligt ni mådde flera dagar efter helgens festande? Era mens-värkar och beach-09 bikinisar spelar ingen roll. Jag blir så förbannad på alla som bara klagar och ännu mer förbannad på mig själv nu när jag inser hur mycket jag själv klagat på det oväsentliga genom åren. Krävs det verkligen att den man älskar ska dö för att få en att fatta hur skört livet är och att det finns andra som har det 1000 gånger värre? SKÄMS PÅ OSS SOM KLAGAR!! 

Vi klagar över den dåliga skol-maten när miljontals barn runt om i världen inte har varken mat eller vatten. 
Vi klagar på skavsår från våra nya dyra märkes-skor när folk ligger frusna om fötterna ensamma överallt i världen.
Vi klagar på när det regnar, när det är för varmt, när det är för kallt. när det blåser, när det är för vindstilla.
Vi klagar på våra små självförvållade förkylningar och vinterkräksjukor när små oskyldiga barn dör i aids och cancer. .

Min syster, Victors mamma skrev ett jätte bra inlägg på sin blogg idag. Gå gärna in och läs för det är VIKTIGT.
 
Här är ett utdrag: 

"Vi har alla problemet om vad vi skall ha på oss, dom till festen på Lördag, jag till begravningen på Torsdag.
Dom har svårt att välja vilken mascara som ger fylligast fransar, jag vill hitta någon som ej klibbar och rinner när tårarna kommer.
Hmmm, vilken färg matchar bäst med mina  gröna prada skor? undrar dom. Jag och Peter undra vilka färger som vackrast matchar varandra i begravningsbuketten. 
Åh, våra nya kort från mallis har kommit! Sjuka partyn det var där! =)
Åh, korten på Victor har kommit, vilket passar bäst framför kistan, alla är ju så vackra."

http://www.denstarkastestjarnan.blogg.se/


Vi bor alla i samma land, men våra liv är så olika. Jag ber er alla att verkligen tänka till innan ni kommer med era klagomål, det finns alltid de som har det värre och ni ska vara jävligt glada över era vardagsproblem.
Om Victor lyckades vara glad och lycklig fastän ett onskefullt tumör-monster försökte om och om igen förstöra honom från insidan så borde vi också kunna vara det.
Även de sista dagarna spred han så mycket kärlek och värme, fastän han var så svag. Där hade vi någon som tog vara på livet, och han fick inte behålla sitt.
Tänk på att livet är skört och inte värt att klaga över. Hylla istället livet och försök att göra en skillnad. 

Stöd barncancerfonden: www.barncancerfonden.se/1707  



  
 
11 K o m m e n t a r e r
KATEGORI: Allmänt
Permalink



Kommentarer
Postat av: Mamma till 3

Ännu fler kloka ord från en "Bäst-i-världen"-moster! Har läst både din och din systers blogg och jag kan inte göra annat än att hålla med. Tänker på er, lider med er & beundrar er.

2009-04-28 @ 13:12:46
Postat av: Veronika

Det du och din syster skriver får en att tänka om. Jag har läst era bloggar sedan artikeln i aftonbladet och jag har verkligen tänkt om.

Varför klagade man om maten inte blev klar i tid på kvällen eller varför barnen var så skitiga när dom kom in från sandlådan med skorna fyllda med sand?

Jag har inget svar på det, fast det är något som jag klagat på.



Jag beundrar er styrka att kämpa och skriva som ni gör. Ni berör mångas hjärtan i det ni skriver, ni har många som följer er resa genom sorgen.



Jag tänker på dig och Victors nära och kära varje dag och inte bara när jag läser era bloggar utan även när tankarna bara kommer över en och det är ofta. Ni hade en sån underbart söt pojke som nu har blivit en underbar ängel som vakar över er varje steg ni tar.



Kämpa på, tillsammans är ni starka.

Gråt tillsammans, skrik ut sorgen tillsammans, var tysta tillsammans.



Det kommer en tid då ni kan skratta åt dom glada stunder ni hade tillsammans men just nu känns dom långt borta. Dom kommer men det tar tid, det måste få ta den tid ni behöver.



När ni står där samlade runt platsen där ni ger er kära Victor ett sista farväl, se då upp mot himlen. Han finns uppe bland molnen och har sina mjuka änglavingar över er.



Mina tankar går till er och ta han om varandra.



Många kramar

2009-04-28 @ 15:09:37
Postat av: En medmänniska

Hej Victors moster!



Kan bara hålla med vad tjejerna ovan skrivit. Man finner inga ord till denna fruktansvärda tragedi. Har också följt er sen jag läste i aftonbladet och rörd till gråt varje gång av vackra bilder och vad ni skriver och berättar. Skulle bara vilja krama om er allihopa...bubblar inom mig av en massa till jag skulle vilja säga er men jag får liksom inte ihop nåt bra när jag ska skriva. Finns här varje dag för er och Victor och Victor ska vi Alla hålla varmt i minnet. Jag bad min moster vid hennes grav att se efter eran Victor tills den dag ni Alla möts igen. Sänder så mycket styrka jag bara kan till Er alla på torsdag för Er Älskade gosse!

2009-04-28 @ 19:53:03
Postat av: Mathilda - Mamma till Elliot 15 månader!

Hej!



Jag har även jag följt era bloggar sen artikeln om att lilla Viktor skulle få somna in hemma, publicerades i aftonbladet!



Inget har berört mig så oerhört mkt som er situation. Helt galet, fast jag inte känner någon av er i er fanilj, så känns det endå så nära. Jag tänker på er och lilla Viktor varje dag, även när jag inte läser bloggarna.



Beundrar Sofie & Peter, att dom orkar. Speciellt Sofie, att hon orkar dela med sig i bloggen, om den stora förlust hela sverige drabbats av. Att förlora denna underbart söta och starka stjärnan! Så orättvist.



Jag är en av dessa människor som klagat över bagateller, klagat när Elliot vaknar kl 06 på morgonen, klagat när han inte somnar när han ska, klagat när han inte äter maten ordentligt. Det är ju sånna saker man ska uppskatta!! Sen jag läste om er i aftonbladet, så njuter jag av min son, av varenda minut med honom. Jag njuter av att sitta i soffan och mysa med honom innan han ska sova, spelar ingen roll om det tar 5 min eller 35 min, det kan ju vara slut med det vilken dag som helst!



Kämpa på och hälsa Viktor från mig på begravningen!

Kommer tänka på er på torsdag.



Massa kramar en medmänniska i småland!

2009-04-28 @ 22:01:24
URL: http://mathildav.blogg.se/
Postat av: Christel

Ja, jag säger som de andra som skrivit. Ni har verkligen berört oss. Eller, Victor har berört oss. Hans blick och hans leenden tror jag fångade oss alla och jag kan tänka mig att det inte är en vanlig stjärna som lyser på oss. Jag har en son på drygt ett år och jag tar till vara stunderna med honom mycket mer. Små, mysiga stunder och då tänker jag på Sofie och Peter och deras Victor och blir så ledsen.



Människor som vi inte känner, men jag tänker på dem varje dag, flera gånger. Skickar er en extra tanke på torsdag. Är så otroligt ledsen för att ni ska behöva gå igenom det här. Tack för att du delar med dig av dina tankar! Ta hand om er! Kram

2009-04-28 @ 22:58:40
URL: http://froken-fraken.blogspot
Postat av: Yvonne

Josse bästa lilla moster,ni är så tappra i er sorg ni tre systrar.Så sant att man inte ska klaga för skitsaker.Vi ses imorgon,kramar morfar och Yvonne

2009-04-29 @ 19:28:31
Postat av: En medmänniska

Hej Victors moster!



Ville bara skicka dig en varm hälsning. All styrka till Er imorgon. Tänker på er så och på Eran Älskade Victor!

2009-04-29 @ 20:00:32
Postat av: Mathilda - Mamma till Elliot 15 månader!

Tänker på er alla idag!

2009-04-30 @ 10:11:46
URL: http://mathildav.blogg.se/
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Har tänkt på Er hela dagen i princip. En vacker dag blev det, precis lika vacker som eran prins! En vacker men sorglig dag. Nu hoppas jag att ni är i slutet av uppförsbacken och att det bara blir bättre & bättre. Många styrkekramar till alla Ni Victors nära & kära.

2009-04-30 @ 14:32:54
Postat av: En medmänniska

TÄNKER PÅ ER!

2009-05-01 @ 21:18:20
Postat av: Cissi

Så otroligt bra skrivet!

2009-06-06 @ 16:56:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback