Sista veckan, Amish och Basket

        DATUM: 2009-02-24 TID: 19:52:34
Last week in the states (for now)
Jag är nu inne på sista veckan i USA. Lite mer än en månad har nu gått och jag har haft det, ja jag antar att jag kan säga att jag har haft det toppen. Jag har gjort otroligt mycket och fått vänner jag vill se till stannar i mitt liv.
Många erfaranheter, mycket lärdom, massa onyttig mat och massa partaj.

De senaste dagarna har jag haft fullt upp, var ute Fredag Lördag Söndag och träffade massa skönt folk, lärt mig dansa line-dance, hållit i en riktig pistol (ja mamma, alla här har faktiskt vapen, jag är i USA) som jag fick lära mig att ladda själv, sprungit i en massa affärer med massa barn och en massa Chris, gått på bio (Taken) och blivit proffs på Amish-religionen.

Amish.
Amish-folket finns överallt på sjukhuset, då hela församlingen bor på sjukhuset om någon av dem läggs in (!!).
Jag och Bibi har under flera veckors tid tagit mod till oss för att gå och prata med dem (det ska tydligen vara oförskämt att göra det), men vi tog risken av att bli hatade av en hel församling och förklarade att vi var från Sverige och nyfikna på deras religion. De såg misstänksamt på oss, men lät oss ställa våra frågor. SÅ COOLT!
Jag lärde mig:

-Alla Amish bär huvudbonad, män hatt, kvinnor sjal (typ).
-Bara gifta män får ha skägg.
-Knappar är förbjudna.
-De klipper sig i pottfrisyr helt utan anledning.
-Barnens dockor har inga ansikten (??).
-De får själva välja om de vill joina Amish-församlingen vid 17 års ålder. Mycket få ungdomar väljer att inte göra det. (typ en på mijarden eller nåt.)
-Männen bestämmer.
-Kvinnor FÅR jobba och de flesta gör det genom att sälja ost, skinka, bröd etc.
-Bor det en ogift kvinna i ett hus så måste gardinerna i huset vara dragna åt sidan (??).
-De talar en slags tyska.
-De FÅR åka bil, men ej äga en eller köra en, de FÅR se på tv, men ej äga en, de FÅR äta godis etc, men ej köpa det.


Fråga mig vad som helst, för jag vet förmodligen allt. Oh Yes! :D


Cavs VS Grisslies Tonight at 7.00 - Quicken Loans Arena
Ikväll ska jag på basketmatch med några kompisar. Cleveland Cavaliers - Memphis Grisslies. Det kommer bli så sjukt kul. Jag har altid velat gå på en stor amerikansk basketmatch, jag tror att stämningen är underbar och att det kommer bli jätte kul. Vad har man på sig? Äh typ som om jag skulle bry mig.. Efteråt så drar alla ut på stan. Vet ej vart vi kommer hamna men det blir nog kul som vanligt. Lovar att ta MASSOR av bilder så ni får se hur det var.

EXITED!!!!! THANK U CHRISTIAN FOR TAKING ME!!!! 
1 K o m m e n t a r e r
KATEGORI: Allmänt
Permalink



Kommentarer
Postat av: jasmiiine

asså jag fattar inte vad du gör.. :P haru gått klart skolan o nu då? reser vardå och gör vad för vilka pengar med vem? när hade ru tänkt komma hem o vad vill du bli näru blir stor?

haha frågestuunde??

2009-02-24 @ 20:00:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback