Indien 2/2 - 27/4

        DATUM: 2009-11-10 TID: 21:02:18


Ni som följer min blogg vet att jag är lite av en såkallad "Globetrotter".  Jag har hållit mig hemma i Sverige en lång tid nu, bortsett från resorna i somras och USA resan förra våren, dels på grund av Victors sjukdom, bortgång och för att stötta min syster och resten av familjen igenom sorgen.
Nu har jag kommit till ännu ett kapitel av mitt liv då ännu en resa är bestämd, bokad och till mesta dels planerad.
Denna gång blir det ett lite annorlunda resmål som jag i hela mitt liv drömt om att få göra. Det kommer bli tufft, spännande och inte minst lärorikt. Denna gång åker jag till INDIEN!

Jag ska den 2:a februari åka till Dehli där jag ska vidare mot en stad som heter Sikar i Rajasthan. Där ska jag bo och jobba med att hjälpa framförallt barn i en by som heter Banjara Basti. I byn bor cirka 2500 personer som är från den lägsta kasten i Indien och framför allt de vandrande folkgrupperna - zigenare. 
Levnadsvillkoren i byn är dåliga och de saknar bostäder, vatten, elektricitet och utbildning. Det finns ingen skola i byn och föräldrarna stödjer ej sina barn att gå i skolor som ligger i andra byar eller städer. 
Många människor i Banjara Basti har problem med alkohol, tuggar och röker tobak samt spelar om pengar, detta inkluderar också kvinnor och barn.

Organisationern jag ska jobba för har öppnat en liten skola i byn. Här deltar ca 40-45 barn för att lära sig grunderna i engelska; tala, läsa, skriva och viss matematik. Volontärerna skapar en fostrande men lekfull miljö som ökar kreativiteten hos barnen genom att rita, måla, spela spel, sjunga, leka etc.
Framför allt är målet att lära barnen om hygien då detta saknas helt i deras uppfostran, det kan vara allt från att lära sig att det är viktigt med någorlunda rena kläder till att tvätta händerna då och då. 

Jag kommer att arbeta och bo tillsammans med de lokala invånarna vilket jag ser mycket fram emot. 

Jag tror inte att det går att riktigt "förbereda" sig på vad som komma skall under tiden i Indien men allt jag vet i nuläget är att jag tror att det kommer bli en mycket speciell och minnesvärd resa. I 3 månader kommer jag att stanna och hjälpa till av hela mitt hjärta. 

Hittills har jag bokat flyg, fixat nytt pass, kollat upp vaccinationer och betalat in anmälningsavgiften. Jag väntar samtidigt på ett besked från min arbetsgivare om jag får tjänstledigt under min tid i Indien eller ej, om inte så har jag tyvärr inget annat val än att säga upp mig från mitt arbete. 

Här kommer några bilder som jag hittat på andra volontärers bloggar som är tagna i byn Banjara Basti, så då får ni se en liten "preview" av det jag kommer att syssla med om ett par månader. 

   

Någon som varit i Indien eller gjort volontärs arbete förr? Skriv gärna om ni har synpunkter eller tips och råd :)

Massa Kärlek från Josse!



  
0 K o m m e n t a r e r
KATEGORI: Allmänt
Permalink



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback